Fico, ako bezpečnostné riziko

28.07.2025

Rétorika Roberta Fica je dlhodobo nenávistná, polarizujúca a často postavená na vedomých klamstvách a manipuláciách. Namiesto spájania spoločnosti ju rozdeľuje, hľadá nepriateľov tam, kde by mali byť partneri, a zneužíva strach a neistotu ľudí na politické body. Jeho "politika na všetky štyri svetové strany" pôsobí ako taktika bez jasnej vízie, ale má jednu zásadnú chybu – jeho vnútorný kompas sa dávno zasekol a neustále ukazuje len na východ. Na východ k režimom, ktoré sú autoritárske, potláčajú slobodu prejavu, nezávislé médiá a právny štát.

Oslabovanie demokratických inštitúcií

Fico opakovane prejavuje sympatie k diktátorským vládcom a systémom, ktoré porušujú základné ľudské práva. Nejde pritom len o rétoriku – jeho konanie a politické návrhy čoraz častejšie smerujú k oslabovaniu demokratických inštitúcií. Snaha o zmenu volebného systému, ktorú prezentuje ako riešenie "neexistujúcej kontinuity" medzi vládami, je len ďalším krokom k centralizácii moci a k obmedzeniu plurality názorov. Pritom práve Robert Fico je politikom, ktorý v posledných dvoch dekádach najviac formoval politický vývoj Slovenska. Ako štvornásobný premiér mal viacero príležitostí zabezpečiť stabilitu a kontinuitu vládnutia, no opakovane zlyhal – či už v boji proti korupcii, v zabezpečení spravodlivosti, alebo v ochrane verejných inštitúcií pred politickým zasahovaním.

Jeho návraty k moci sú sprevádzané čoraz silnejšou rétorikou namierenou proti občianskej spoločnosti, mimovládkam, médiám či opozícii. Namiesto toho, aby viedol Slovensko k moderným a funkčným modelom správy vecí verejných, obracia sa k minulosti, kde vládla kontrola, strach a lojalita k mocným namiesto lojality k občanom.

Postoj Roberta Fica k vojne na Ukrajine a medzinárodnej politike

Podľa vyjadrení predsedu vlády Roberta Fica je Slovenská republika jedinou krajinou v rámci Európskej únie, ktorá presadzuje mierové riešenie konfliktu na Ukrajine. Zdôrazňuje, že mier je možné dosiahnuť výlučne diplomatickými rokovaniami, nie vojenskou konfrontáciou. Napriek tomu, že priznáva porušenie medzinárodného práva zo strany Ruskej federácie, nikdy verejne neoznačil Rusko za agresora v tomto konflikte.

Robert Fico udržiava kontakty s ruským prezidentom Vladimirom Putinom, s ktorým sa viackrát stretol a označil ho za svojho priateľa. Zarážajúce však je, že samotné Rusko v súčasnosti považuje Slovensko za nepriateľský štát, a to v dôsledku jeho členstva v NATO a podpory Ukrajiny zo strany predchádzajúcich vlád.

Fico opakovane kritizuje Ukrajinu za to, že podľa neho vedie "nezmyselnú vojnu", pričom prezidenta Volodymyra Zelenského označil za svojho osobného nepriateľa. Týmto výrokom implicitne stavia Slovensko do pozície, že má nepriateľský postoj voči ukrajinskému vedeniu, čo je v priamom rozpore so zahraničnou politikou EÚ a NATO, ktorých je Slovensko plnoprávnym členom.

Aj napriek členstvu Slovenska v Európskej únii a v Severoatlantickej aliancii (NATO) Fico ostro kritizuje viaceré vlády členských štátov. Označuje ich za "vojnové vlády" pre ich rozhodnutie poskytovať vojenskú pomoc Ukrajine. Táto pomoc je pritom zo strany Západu vnímaná ako legitímna podpora krajiny, ktorá sa bráni proti vojenskej agresii.

Zarážajúcim paradoxom ostáva skutočnosť, že Ruskú federáciu, ktorá viedla a naďalej vedie ozbrojený útok proti Ukrajine, Fico nikdy neoznačil za "nezmyselnú vojnu". Naopak, jeho rétorika voči Rusku je zmierlivá a priateľská, čo vyvoláva otázky o konzistentnosti a dôveryhodnosti jeho postojov v zahraničnopolitickej oblasti.

Fico predstavuje bezpečnostné riziko

V dôsledku politického postoja Roberta Fica Slovensko stráca dôveru svojich partnerov v EÚ a NATO. Jeho výroky a rozhodnutia nás čoraz viac stavajú do pozície nepredvídateľného a nespoľahlivého člena euroatlantického spoločenstva.

Pre našich spojencov sa tak Slovensko javí ako štát s vysokým bezpečnostným rizikom, čo môže mať vážne dôsledky pre našu pozíciu v medzinárodných štruktúrach, spravodajskú spoluprácu či obranné stratégie aliancie.